Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/580
Title: Вплив мовного питання на розвиток змісту гуманітарної освіти в школах Підкарпатської Русі
Other Titles: The influence of the language question on the development of the humanities education in the Carpathian Rus
Authors: Депчинська Іветта
Росул Василь
Depchynska Ivetta
Rosul Vasyl
Depcsinszka Ivett
Keywords: гуманітарна освіта;школа;Закарпаття;мовне питання
Issue Date: 2017
Type: dc.type.article
Citation: In Інноваційна педагогіка. Науковий журнал. 2017. Випуск 2. с. 24-28.
Series/Report no.: Випуск 2
Abstract: Резюме. Основою розвитку гуманітарного знання є мова, як носій національних цінностей, відображених в історико-культурному спадку, етно-ментальних та релігійних артефактах. У статті розкриваються особливості розвитку змісту шкільної гуманітарної освіти на Закарпатті в період 1919-1939 pp. в умовах існування проблеми, що отримала назву «мовне питання». Розкриваються складні обставини, породженні протистоянням лиж представниками різних напрямів, щодо питання мови навчання мови у школі: «русофілами», «русинами» та «українофілами» (українцями).
Abstract. The foundation of the development in the humanities is a language. It is perceived as a medium of national values, which aremirrored in historical and cultural heritage, ethnomental and religious artefacts. The article deals with the development peculiaritiesin the humanities curriculum of Transcarpathia in 1919-1939, during the problematic period called «the language question». It alsodeals with difficult circumstances which were caused by opposition between representative of different schools concerning «thelanguage question» such as Russophiles, Rutheniam and Narodovets movment (Ukrainians).
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/580
ISSN: 2311-5491
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Depcsinszka Ivett

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sztattya 2017 (1).pdfIn Інноваційна педагогіка. Науковий журнал. 2017. Випуск 2. с. 24-28.356.22 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons