Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1979
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKacsur Annamáriahu
dc.contributor.authorКачур Аннамаріаuk
dc.contributor.authorAnnamaria Kachuren
dc.date.accessioned2023-02-06T09:40:49Z-
dc.date.available2023-02-06T09:40:49Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationIn Limes: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2020. VII. évfolyam, 1. kötet. pp. 185-200.en
dc.identifier.issn2411-4081-
dc.identifier.urihttp://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1979-
dc.descriptionhttps://kmf.uz.ua/wp-content/uploads/2021/10/limes-2020-issue-vii_volume-1.pdfen
dc.descriptionhttps://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/bibBRF00008905en
dc.description.abstractAz ukrán oktatási tárca 2007-ben kiadott 1171. számú rendeletének értelmében a sikeres ukrán nyelv és irodalom érettségi minden felsőoktatási szakirány esetében a bejutás feltétele. Az iskolai tannyelv-választás így rendkívül fontos kérdéssé vált a kárpátaljai magyarság számára, hiszen a magyar nyelvű oktatás opciójának elvételével az identitásunk is veszélybe kerül. Ezért meghatározó szerepe van annak, milyen tannyelvű iskolát választ a szülő gyermekének. Kutatásunk során olyan magyar és ukrán nemzetiségű szülőkkel készítettünk interjút, akik a kezdeti ukrán tannyelvű iskola után különböző megfontolások alapján átíratták gyermekeiket Kárpátalja egyik legnépszerűbb magyar iskolájába. Azok a magyar anyanyelvű szülők, akiknek a gyermeke először ukrán tannyelvű iskolába járt, kiemelték, mennyivel könnyebb a gyerekeknek anyanyelvükön elsajátítani a tananyagot. A megkérdezett szülők mindegyikének válaszai között szerepelt mint jövőbeli terv, a gyerekek magyarországi továbbtanulásának lehetősége.hu
dc.description.abstractРезюме. Відповідно до наказу № 1171 Міністерства освіти України, виданого у 2007 році, успішне ЗНО з української мови та літератури – це умова доступу до всіх вищих навчальних закладів в Україні. Вибір мови навчання в школах є дуже важливим питанням для з угорців Закарпаття, тому що ліквідацією можливості навчання угорською мовою, наша ідентичність також знаходиться під загрозою. Проте існування угорськомовної школи не є єдиним фактором у виборі того, де навчатись дитині. Іншим визначальним фактором є вибір батьків. Під час нашого дослідження ми провели інтерв'ю з угорськими та українськими батьками, які після того, як їхні діти спочатку вчилися в школі з українською мовою навчання, перевели своїх дітей у одну з найпопулярніших угорських шкіл Закарпаття. Угорські батьки, чиї діти вперше відвідували українську школу, підкреслили, наскільки простіше для дітей вивчати шкільний матеріал рідною мовою. Кожен з опитаних батьків згадав про можливість своїх дітей навчатися в Угорщині як план на майбутне.uk
dc.description.abstractAbstract. According to the Order No. 1171 of the Ukrainian Ministry of Education issued in 2007, a successful Ukrainian language and literature school-leaving examination is a condition for access to all higher educational establishments. Choosing the language of instruction in schools is therefore a very important issue for the Hungarians of Transcarpathia, because by eliminating the option of Hungarian language education, our identity is also endangered. However, the existence of a Hungarian language school is not the only factor in choosing where to study for a child from a Hungarian family. The other determining factor is parental choice. During our research, we interviewed Hungarian and Ukrainian parents who, after having their children study in a school with Ukrainian language of instruction initially, have transferred their children into one of the most popular Hungarian schools of Transcarpathia. Hungarian native parents whose children first attended a Ukrainian school, emphasized how much easier it was for children to learn the school material in their mother tongue. Each of the interviewed parents mentioned the opportunity for their children to study in Hungary as a future plan.en
dc.language.isohuen
dc.publisherII. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola-"RIK-U" Kft.en
dc.relation.ispartofseriesA II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve;VII. évfolyam, 1. kötet-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectiskolaválasztási motivációkhu
dc.subjecttannyelvhu
dc.subjectkárpátaljai magyarokhu
dc.titleIskolaválasztási motivációk Kárpátalján: esettanulmány egy beregszászi magyar iskola alapjánen
dc.title.alternativeМотивація вибору школи на Закарпатті (на базі дослідження однієї берегівської угорської школи)en
dc.title.alternativeSchool Choice Motivations in Transcarpathia: a Case Study Based on a Hungarian School in Beregszászen
dc.typedc.type.researchStudyen
Appears in Collections:Limes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kacsur_A_Iskolavalasztasi_motivaciok_Karpataljan_2020.pdfIn Limes: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2020. VII. évfolyam, 1. kötet. pp. 185-200.544.04 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons