Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/244
Title: Teaching and learning a second language and a foreign language
Authors: Baran Ielyzaveta
Ilona Lekhner
Huszti Ilona
Fábián Márta
Bárány Erzsébet
Lechner Ilona
Густі Ілона
Барань Єлизавета
Фабіян Марта
Лехнер Ілона
Keywords: English as a foreign language;Ukrainian as a second language;motivation;identity;educational policy
Issue Date: 2012
Publisher: PoliPrint Kft.
Type: dc.type.study
Citation: In Acta Academiae Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2012. XI. évfolyam, 2. kötet. pp. 19-41.
Series/Report no.: A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve;XI. évfolyam, 2. kötet
Abstract: Abstract. The present article focuses on the findings of the second phase of a longitudinal, cross-sectional research project started in 2006 that applied the mixed methods design. The research was carried out among ten-year-old Hungarian learners of English as a foreign language and Ukrainian as a second language. The learners’ motivation in learning two languages was compared and contrasted. The results prove that the surveyed learners are intrinsically motivated to learn English and are extrinsically motivated to learn Ukrainian. Besides, impacts of some factors of educational policy on the learners’ motivation were indicated. An attempt was also made to establish the level of relationship between the learners’ ethnic identity, language background, language knowledge (in both languages) and motivation.
Absztrakt. Jelen tanulmány a 2006-ban megkezdett kutatásunk második fázisának eredményeit mutatja be. Beregszászi tízéves magyar iskolásokat kérdeztünk a nyelvtanulásukról (ukrán mint második nyelv és angol mint idegen nyelv). A tanulók motivációja mellett azt is vizsgáltuk, milyen kapcsolat van nyelvhasználatuk és identitástudatuk között. A kapott eredmények azt bizonyítják, hogy a tanulók belsőleg motiváltak az angoltanulásra, illetve külsőleg az ukrán nyelv tanulására. A tanulmány arra is rámutat, milyen összefüggések vannak a tanulók etnikai hovatartozása, nyelvtudása és motivációja között.
Резюме. У статті представлені результати другого етапу дослідження, розпочатого у 2006 році. У ході дослідження були опитані учні угорської національності 10-річного віку про вивчення ними української мови як другої та англійської як іноземної. Окрім дослідження впливу мотивації на вивчення мов, досліджувався і зв’язок між вибором мови та ідентичністю. Результати дослідження підтверджують, що до вивчення англійської мови спонукають внутрішні мотиви, а до вивчення української мови – зовнішні. У публікації також простежується рівень взаємозв’язку між етнічною приналежністю, знанням мов та мотивацією.
Description: http://kmf.uz.ua/hun114/letoltes/acta/Acta_2012_2.pdf
https://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/bibBRF00005840
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/244
ISBN: 978-966-2595-29-1
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis
Bárány Erzsébet
Fábián Márta
Huszti Ilona
Lechner Ilona

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teaching_and_learning_a_second_language_and_a_foreign_language_2012.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2012. XI. évfolyam, 2. kötet. pp. 19-41.644.08 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons