Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2470
Title: Financial reports quality from the students perspective
Other Titles: А számviteli beszámolók minősége hallgatói nézőpontból
Якість бухгалтерської звітності з точки зору студентів
Authors: Budai Eleonóra
Denich Ervin
Keywords: accounting;quality;financial report quality;financial reporting;students;regulations;education
Issue Date: 2022
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.researchStudy
Citation: In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2022. 2. szám. pp. 220-231.
Series/Report no.: ;2. szám
Abstract: Abstract. For a market economy to function properly, it is essential that the information required by market participants is available in a timely manner and of the required quality. The quality of financial reporting usually comes to the fore when a corporate scandal results in significant damage to certain investor groups or other stakeholders. Accounting reports should be prepared and published in accordance with internationally accepted standards (IFRS) and/or accepted countryspecific accounting principles (GAAP). However, these standards alone cannot determine the quality of the published accounts. A financial report can be defined as the product at the micro level when viewed in the context of a complex accounting system. Both theoretical and practical approaches suggest that the greatest responsibility in quality respect lies with those who carry out the accounting activity and with managers. This research seeks to answer the question of how accounting students in Hungarian higher education institutions perceive the quality of financial reporting as future managers and decision-makers. This was explored in a pilot study conducted in April 2022, in which 119 third-year undergraduate students answered the question. Our study is not representative, but it has a signaling value. They conclude that the students' approach is close to that of standard makers but differs in language and style. This conclusion may result from the different cultural, social, economic, linguistic, and educational contexts. The authors consider it essential that students consistently use and master accounting terminology during education, for which they primarily consider it necessary to employ professionals with theoretical knowledge and practical experience in accounting education.
A piacgazdaság megfelelő működéséhez elengedhetetlen, hogy a piaci szereplők számára szükséges információk megfelelő időben és minőségben álljanak rendelkezésre. Ezeket a beszámolókat általánosan a nemzetközileg elfogadott standardokkal (IFRS) és/vagy az országspecifikus általánosan elfogadott számviteli elvekkel (GAAP) összhangban kell elkészíteni és közzétenni. Azonban ezek a szabályozások önmagukban nem képesek determinálni a közzétett beszámolók minőségét. A számviteli beszámolók minősége általában akkor kerül előtérbe, amikor valamilyen vállalati botrány következtében egyes befektetői csoportok vagy egyéb érdekhordozók nagyobb kárt szenvednek el. Jelen kutatás a nemzetközi szakirodalom számviteli beszámoló minőségi megközelítéséből indul ki. Arra keresi a választ egy pilot kutatás keretében, hogy a magyar felsőoktatási intézményben számvitelt tanuló hallgatók mikor tekintik a számviteli beszámolót minőséginek. A válaszok feldolgozását követően a szerzők arra a megállapításra jutottak, hogy a választ adó hallgatók szemlélete, megközelítése közel áll a szabályalkotókéhoz, ugyanakkor nyelvezetileg, stilisztikailag eltér attól. Mindez köszönhető az eltérő kulturális, társadalmi, gazdasági és nyelvi környezetnek, valamint magának az oktatásnak. Ezért a szerzők fontosnak tartják, hogy a hallgatók a konzultációkon a számviteli szakkifejezéseket következetesen alkalmazzák. Ezek elsajátításához pedig elengedhetetlen az elméletet jól ismerő, a számviteli területen gyakorlatot szerzett szakember felsőoktatásban történő foglalkoztatása.
Резюме. Для належного функціонування ринкової економіки важливо, щоб необхідна для учасників ринку інформація була доступна своєчасно та відповідної якості. Якість фінансової звітності зазвичай виходить на перший план, коли корпоративний скандал призводить до значної шкоди певним групам інвесторів або іншим зацікавленим сторонам. Бухгалтерські звіти повинні бути підготовлені та опубліковані відповідно до міжнародно прийнятих стандартів (МСФЗ) та/або прийнятих для конкретної країни принципів бухгалтерського обліку (GAAP). Однак самі по собі ці стандарти не можуть визначити якість опублікованих звітів. Фінансовий звіт можна визначити як продукт на мікрорівні, якщо розглядати його в контексті складної системи бухгалтерського обліку. Як теоретичні, так і практичні підходи свідчать про те, що найбільша відповідальність щодо якості лежить на тих, хто здійснює бухгалтерську діяльність, і на керівниках. Це дослідження намагається відповісти на питання про те, як студенти-бухгалтери в угорських вищих навчальних закладах сприймають якість фінансової звітності як майбутні менеджери та особи, які приймають рішення. Це було досліджено в пілотному дослідженні, проведеному в квітні 2022 року, під час якого 119 студентів третього курсу бакалаврату відповіли на запитання. Наше дослідження не є репрезентативним, але воно має сигнальне значення. У процесі опитування дійшли висновку, що підхід студентів близький до підходу розробників стандартів, але відрізняється мовою та стилем. Цей висновок може випливати з різних культурних, соціальних, економічних, мовних та освітніх контекстів. Автори вважають за необхідне послідовне використання та засвоєння студентами бухгалтерської термінології під час навчання, для чого, насамперед, вважають за необхідне залучати фахівців, які мають теоретичні знання та практичний досвід бухгалтерської освіти.
Description: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe
https://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/bibBRF00010508
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2470
ISSN: 2786-6734 (Print)
2786-6742 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Budai_E_Denich_E_Financial_reports_quality_from_the_students_perspective_2022.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2022. 2. szám. pp. 220-231.832.88 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons