Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3902
Title: Можливості інтеграції у змісті предметів початкової школи
Other Titles: The potential for integration in the content of primary school subjects
Authors: Ольга Комар
Olha Komar
Keywords: початкова школа;інтеграція;освітній процес
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 338. p.
Abstract: Резюме. Інтеграція є однією з найперспективніших інновацій, яка здатна вирішити чисельні проблеми системи сучасної початкової освіти. Звичайно, система інтегрованого навчання ще недостатньо опрацьована. Її повне теоретичне обґрунтування та запровадження у практику навчання – справа майбутнього. Нині є очевидним, що інтегроване навчання як ніяке інше закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, є діючою моделлю активізації інтелектуальної діяльності та розвиваючих прийомів навчання. Інтеграція зобов’язує до використання різноманітних форм викладання, що має вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.Вона стає для всіх її учасників – і вчителів, і учнів – школою співпраці тавзаємодії, що допомагає разом просуватися до спільної мети. Освоєння ідеї інтеграції знань, як показує практика зарубіжних країн (Угорщина, Фінляндія, Канада та ін.) та вітчизняної педагогіки, дає можливість формувати в учнів якісно нові знання, що характеризуються вищим рівнем мислення, динамічністю застосування у нових ситуаціях, підвищення їх дієвості й систематичності. Таким чином, інтеграція є якісно відмінним способом структурування, презентації та засвоєння програмного змісту початкової школи, що уможливлює системний виклад знань у нових органічних взаємозв’язках.
Abstract. Integration is one of the most promising innovations that can solve numerous problems of the modern primary education system. Of course, the system of integrated education is still not sufficiently developed. Its complete theoretical substantiation and introduction into teaching practice is a matter of the future. Nowadays, it is obvious that integrated education, like no other, lays down new conditions for the activities of teachers and students, it is an effective model for the activation of intellectual activity and developing methods of learning. Integration requires the use of various forms of teaching, which has an impact on the effectiveness of students' perception of educational material. It becomes a school of cooperation and interaction for all its participants – both teachers and students, which helps to advance together towards a common goal. Mastering the idea of knowledge integration, as shown by the practice of foreign countries (Hungary, Finland, Canada, etc.) and domestic pedagogy, gives the opportunity to form qualitatively new knowledge in students, characterized by a higher level of thinking, dynamic application in new situations, increasing their effectiveness and systematicity . Thus, integration is a qualitatively different way of structuring, presentation and assimilation of the program content of primary school, which enables the systematic presentation of knowledge in new organic relationships.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3902
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olha_Komar_Mozhlyvosti_intehratsii_zmisti_predmetiv_pochatkovoi_shkoly_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 338. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons