Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4781
Title: | Освітньо-інформаційне середовище підготовки майбутніх фахівців із туризму |
Other Titles: | Educational and informational training environment future tourism specialists |
Authors: | Безкоровайна Лариса Larysa Bezkorovaina Венгерська Наталя Natalia Venherska Андрюкайтене Регіна Regina Andriukaitiene Воронкова Валентина Valentyna Voronkova |
Keywords: | туризм;освітньо-інформаційне середовище;професійна підготовка;інформаційні технології;фахівець із туризму;туристична освіта |
Issue Date: | 30-Aug-2024 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Type: | dc.type.study |
Citation: | In Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio. 2024. № 3. c. 5-12. |
Series/Report no.: | ;№ 3. |
Abstract: | Резюме. Актуальність дослідження: якісна туристична освіта сьогодні є одним із найважливіших питань для туристичної індустрії, оскільки світовими тенденціями нині є спрямування на сталий розвиток туризму, що має ураховувати ефективність професійної підготовки компетентних, конкурентоспроможних фахів-ців, що володіють, зокрема, інформаційними технологіями. Предметом дослідження є процес визначення особливостей розроблення освітньо-інформаційного середовища професійної підготовки майбутніх фахів-ців із туризму та з’ясування характерних рис його впровадження в закладах вищої освіти. Мета дослі-дження: з’ясувати особливості розроблення освітньо-інформаційного середовища підготовки майбутніх фахівців із туризму та характерні риси впровадження його в освітній процес закладів вищої освіти. Мето-дологія дослідження: аналіз, контент-аналіз, гіпотетико-дедуктивний метод, метод системного аналізу; метод вивчення об’єкта у його цілісності, у єдиному і взаємному зв’язку його частин; методи класифі-кації, порівняння, узагальнення, моделювання; метод проєктування. Результати дослідження: встанов-лено доцільність та необхідність розроблення освітньо-інформаційного середовища підготовки майбут-ніх фахівців із туризму, з’ясовано його особливості та характерні риси впровадження в освітній процес закладів вищої освіти. Практичне значення: отримано результати, котрі полягають у систематизації логістики розроблення освітньо-інформаційного середовища підготовки майбутніх фахівців із туризму, а також особливостей його впровадження в освітньому процесі закладів вищої освіти. Висновки: виокрем-лено характерні риси розроблення освітньо-інформаційного середовища підготовки майбутніх фахівців із туризму, його взаємозв’язки всередині та зовні; з’ясовано особливості його впровадження в освітній процес закладів вищої освіти; визначено вплив освітньо-інформаційного середовища на якість підготовки фахівців із туризму. Перспектива подальших досліджень полягає у вивченні інших шляхів формування професійних компетентностей, якими має володіти майбутній фахівець туристичного напряму для успішного працевла-штування та ефективної професійної діяльності в сучасних умовах світового туристичного ринку. Abstract. The relevance of the research: quality tourism education is currently one of the most important issues for the tourism industry, since the current global trends are towards the sustainable development of tourism, which should take into account the effectiveness of the professional training of competent, competitive specialists, who possess, in particular, information technologies. The subject of the study: the process of determining the features of the development of an educational and informational environment for the professional training of future tourism specialists and clarifying the characteristics of its implementation in higher education institutions. The purpose of the research: to find out the specifics of the development of an educational and informational environment for the training of future tourism specialists and the characteristics of its implementation in the educational process of higher education institutions. Research methodology: analysis, content analysis, hypothetical-deductive method, system analysis method; the method of studying the object in its integrity, in the single and mutual connection of its parts; methods of classification, comparison, generalization, modeling; design method. Research results: the expediency and necessity of developing an educational and informational environment for the training of future tourism specialists was established, its features and characteristic features of implementation in the educational process of higher education institutions were clarified. Practical significance: the results were obtained, which consist in the systematization of the logistics of developing an educational and informational environment for the training of future specialists in tourism, as well as the peculiarities of its implementation in the educational process of higher education institutions. Conclusions: the characteristic features of the development of the educational and informational environment for the training of future specialists in tourism, its internal and external interrelationships are singled out; the peculiarities of its implementation in the educational process of higher education institutions are clarified; the influence of the educational and informational environment on the quality of training of tourism specialists is determined. The perspective of further research consists in studying other ways of forming professional competences, which a future specialist in the tourism sector must possess for successful employment and effective professional activity in the modern conditions of the world tourism market. |
Description: | Редакція: https://journals.kmf.uzhgorod.ua/index.php/geograph/editorial Зміст: https://journals.kmf.uzhgorod.ua/index.php/geograph/issue/view/3 |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4781 |
ISSN: | 2786-5843 (Print) 2786-6440 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bez_Larysa_Venherska_Natalia_Andriukaitene_Rehina_Osvitno_informatsiine_seredovyshche_2024.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio. 2024. № 3. c. 5-12. | 465.24 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License