Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4901
Title: | Виховання педагогічної компетентності педагога на основі морального підходу у драмі Івана Франка «Учитель» |
Other Titles: | Education of the Teacher's Pedagogical Competence based on the moral approach in Ivan Frank's drama "The teacher" A tanár pedagógiai kompetenciájának erkölcsi megközelítésen alapuló oktatása Ivan Franko „A tanár” című drámájában |
Authors: | Гульпа Діана Diana Gulpa Hulpa Diána |
Keywords: | педагогічна компетентність;педагог;мораль;аналіз художнього твору;виховання індивіда;освіта;соціалізація;Іван Франко |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.researchStudy |
Citation: | In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. Különszám. pp. 203-219. |
Series/Report no.: | ;Különszám |
Abstract: | Резюме. У статті досліджується проблема виховання педагогічної компетентності педагога,
насамперед учителів літератури початкової та середньої школи, на основі
морального підходу драми І. Франка «Учитель». Зазначимо, що йдеться не тільки
про українську освіту, а про освіту загалом, адже проаналізовані в науковій розвідці
проблеми набули світового масштабу. У статті також опосередковано торкаємося й
теми можливості використання художнього тексту у вихованні різноманітних
компетентностей в учнів. Державна освіта піддається постійній критиці з боку
суспільства, насамперед через те, що вона не готує учнів до практичного життя.
Критика, мабуть, має реальне підґрунтя, яке відчуває і бачить кожен учитель. На це,
як і на інші нагальні, але досі невирішені проблеми, більш-менш успішно шукає
відповідь педагогічна спільнота. Ця проблема стосується всіх напрямів науки у тому
числі і літератури. У цьому плані одним з вирішальних питань є, як ми можемо
досягти практичного використання літератури, коли вона розвиває компетентності,
які суперечать очікуванням сучасності, таким як амбіції, легковажність, відсутність
стриманості, байдужість, холодний розрахунок тощо. Це, мабуть, один із найбільших
викликів, з яким у своїй практиці зіткається кожен учитель літератури.
Наш вибір впав саме на дослідження драми Івана Франка «Учитель», тому, що
завдяки суспільно-політичним та моральним питанням які порушуються у творі є
можливість не лише виховати моральну компетентність вчителя, але й соціальні та
моральні цінності учня, читача художньої літератури. У літературному вихованні
першим і вкрай важливим кроком є зрозуміти поняття літератури, її функції, та вплив
на формування особистості людини. Наступним важливим кроком є відповідний
вибір та інтерпретація твору, насамперед з урахуванням вікових характеристик
читача, а також того на виховання яких компетентностей бажаємо зосередити
нашу увагу. Для досягнення зазначеної мети обов'язковим елементом є підготовка
вчителя не тільки в науковому, а й у моральному плані. Аналіз драми Івана Франка
«Учитель» є чудовим прикладом того, як багатогранно можна використати художню
літературу для вирішення перерахованих вище проблем. Abstract. The article examines the problem of educating the pedagogical competence of a teacher, primarily of elementary and high school literature teachers, based on the moral approach of I. Franko's drama "The Teacher". It should be noted that it is not only about Ukrainian education, but about education in general, because the problems analyzed in scientific research have acquired a global scale. Indirectly, we also touch on the topic of the possibility of using an artistic text in the education of various competencies in students. Many criticisms have been made about education, that the school does not prepare students for a practical life. Criticism probably has a real basis, which every teacher feels and sees. The pedagogical community is looking to answer this, as well as to other urgent but still unresolved problems, with more or less success. The main goal of modern education is to provide students with practical knowledge, since the modern direction places the main emphasis on the acquisition of lexical knowledge. We are certainly talking about a good aspiration, but the question arises as to how we can achieve practical use of literature when it develops competencies that are contrary to the expectations of the age, such as ambition, recklessness, lack of restraint, indifference, cold calculation, etc. This is probably one of the biggest challenges that a teacher of literature has to face. Based on this piece, our opinion on the teaching of literature is: First step with great importance is to convey to the student, the future reader, what literature is, what its functions are, how it affects the formation of a person's personality, how its achievements are used in personal and social life. Second important step is the appropriate selection and interpretation of the work, primarily taking the age group of the reader into account. To achieve this goal, a mandatory element is the teacher's preparation not only in scientific but also in moral terms. That is why we choosed Ivan Franko's work "The Teacher" as the source of our article's research, because in it the writer emphasizes not only the social and political conditions that negatively affects the education system and the solution of which are extremely important not only for the development of the individual, but for the nation as a whole, but it also expresses the moral conviction that a highly educated teacher, although he can pass on knowledge and educate the future generation, but to form a person whom God created in his own image and likeness, the teacher cannot, without following himself to high moral principles. A cikk a pedagógus – elsősorban az általános és középiskolai irodalomtanárok – pedagógiai kompetencia fejlesztésének problémáját tárja fel I. Frankó drámájának morális megközelítése alapján. Megjegyzendő, hogy itt nem csak az ukrán oktatásról van szó, hanem általában az oktatásról, mert a tudományos kutatásban elemzett problémák globálissá váltak. A cikk közvetve érinti az irodalmi szövegek felhasználásának lehetőségét is a tanulók különböző kompetenciáinak fejlesztésében. A közoktatást folyamatosan bírálja a társadalom, elsősorban azért, mert nem készíti fel a tanulókat a gyakorlati életre. A kritikának valószínűleg van valódi alapja, amit minden tanár érez és lát. A pedagógustársadalom több-kevesebb sikerrel keresi a választ erre, és más sürgető, de még megoldatlan problémákra is. Ez a probléma a tudomány minden területére vonatkozik, így az irodalomra is. Ezzel kapcsolatban az egyik sarkalatos kérdés, hogy miként érhetjük el az irodalom gyakorlati hasznosítását, ha az olyan kompetenciákat fejleszt, amelyek ellentmondanak a modernitás elvárásainak, mint az ambíció, a komolytalanság, a visszafogottság, a közöny, a hideg számítás stb. Talán ez az egyik legnagyobb kihívás, amellyel minden irodalomtanár szembesül a gyakorlata során. Választásunk Ivan Franko „A tanár” című drámájának tanulmányozására esett, mert a műben felvetett társadalmi-politikai és erkölcsi kérdéseknek köszönhetően nemcsak a tanár erkölcsi kompetenciáját lehet oktatni, hanem a társadalmi és erkölcsi is. a diák, a szépirodalom olvasójának értékei. Az irodalmi nevelésben az első és rendkívül fontos lépés az irodalom fogalmának, funkcióinak, az ember személyiségformálódására gyakorolt hatásának megértése. A következő fontos lépés a mű megfelelő kiválasztása és értelmezése, elsősorban az olvasó életkori sajátosságait, valamint azokat a kompetenciákat, amelyekre figyelmünket összpontosítani kívánjuk. E cél eléréséhez kötelező elem a tanárképzés nemcsak tudományos, hanem erkölcsi szempontból is. Ivan Franko „A tanár” című drámájának elemzése kiváló példa arra, hogy a fikciót sokféleképpen lehet felhasználni a fent felsorolt problémák megoldására. |
Description: | https://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp/issue/archive Szerkesztőbizottság: https://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp/about/editorialTeam Teljes kiadvány: https://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp/issue/view/7/13 |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4901 |
ISSN: | 2786-6718 (Print) 2786-6726 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hulpa_Diana_Vykhovannia_pedahohichnoi_kompet_2024.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. Különszám. pp. 203-219. | 2.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License