Ezzel az azonosítóval hivatkozhat erre a dokumentumra forrásmegjelölésben vagy hiperhivatkozás esetén: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5010
Cím: A competence-based approach in linguistic research: theoretical foundations, assessment methods, and digital technologies
Egyéb cím: Компетентнісний підхід у мовознавчих дослідженнях: теоретичні засади, методи вимірювання та роль цифрових технологій
Kompetenciaalapú megközelítés a nyelvészeti kutatásokban: elméleti alapok, mérési módszerek és digitális technológiák
Szerző(k): Baran Ielyzaveta
Bárány Erzsébet
Барань Єлизавета
Andreya Pevse
Pősze Andrea
Андрея Певсе
Kulcsszavak: assessment;competence;digital technologies;linguistic research;measurement
Kiadás dátuma: 2025
Kiadó: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Típus: dc.type.study
Hivatkozás: In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2025. IV. évfolyam, 1. szám. pp. 45-64.
Sorozat neve/Száma.: ;IV. évfolyam, 1. szám
Absztrakt: Abstract. Competency-based assessment is an important tool for forming a comprehensive understanding of learners’ progress and their educational achievements. In modern conditions, it acts as a holistic approach that encompasses various aspects of personality development. A key feature of competency-based assessment is its focus not only on academic knowledge but also on the ability to apply this knowledge in real-life situations, which forms the foundation for developing key competencies such as critical thinking, creativity, teamwork skills, and social and civic abilities. The relevance of the competency-based approach in modern education is driven by increasing demands for preparing pupils who must not only possess knowledge but also be capable of adapting to rapidly changing social and professional conditions. This approach allows the assessment of not only academic achievements but also the ability of learners to apply the acquired knowledge in real-life situations, which is critical for their further development as competent individuals. It also highlights the importance of forming interdisciplinary competencies that help learners integrate into modern society and actively participate in addressing societal challenges. The assessment system must adapt to the demands of modern society, considering new educational priorities such as the development of critical thinking, problem-solving abilities, teamwork, and digital literacy. Implementing a competency-based approach in the educational process not only enhances the objectivity of assessment but also ensures the development of individualized educational trajectories that take into account each pupil’s unique abilities and needs. Thus, modern assessment goes beyond the traditional approach focused solely on evaluating knowledge. It becomes a tool for a comprehensive analysis of pupils’ personal development, their ability to learn, adapt to new conditions, and participate in social life. This allows for a deeper evaluation of their educational achievements and lays the foundation for the further development of the education system towards creating a competent, socially active, and responsible generation.
Резюме. Метою статті є наукове обґрунтування перспектив компетентнісного оцінювання дітей шкільного віку як комплексного та багатоаспектного підходу в освітньому процесі. Таке оцінювання дозволяє виявити рівень сформованості ключових компетентностей учнів, на основі чого вчителі та батьки можуть отримати цілісну картину їхнього навчального прогресу. Це, у свою чергу, сприяє більш точному плануванню індивідуальних освітніх траєкторій, що дозволяє вчасно здійснювати коригувальні дії та підтримувати учнів, запобігаючи можливим академічним труднощам та відставанням. Компетентнісне оцінювання сприяє всебічному розвитку та формуванню ключових навичок, необхідних для успішної інтеграції в сучасне суспільство. Актуальність теми полягає в тому, що компетентнісний підхід дозволяє не лише оцінювати знання учнів, але й виявляти рівень засвоєння ними практичних умінь і соціально значущих компетентностей, що мають вирішальне значення для їхнього подальшого навчання та особистісного розвитку. Зважаючи на швидкий розвиток технологій та змінювані потреби суспільства, ключовими аспектами навчання є не тільки теоретичні знання, а й здатність учнів ефективно застосовувати ці знання в реальних життєвих ситуаціях. Завдяки компетентнісному оцінюванню можна визначити не лише академічні досягнення учнів, але й рівень їхніх навичок у вирішенні проблем, комунікації, критичному мисленні, а також у їхній здатності адаптуватися до нових умов та працювати в команді. Такий підхід дозволяє розвивати важливі соціальні та професійні компетентності, які є основою для подальшого успішного навчання й інтеграції в сучасний професійний та соціальний простір. З давніх часів дослідники та педагоги-практики відчували потребу у вдосконаленні методів оцінювання, що дозволяють точніше визначати рівень засвоєння знань і навичок, отриманих у процесі навчання. Сучасний етап розвитку освіти характеризується тим, що вимірювання навчальних результатів стало не лише важливим компонентом освітнього процесу, але й невід’ємним інструментом для забезпечення об’єктивності та надійності оцінювання. Це дозволяє глибше аналізувати освітні досягнення та сприяє підвищенню якості навчання. Враховуючи сучасні вимоги до освіти, система компетентнісного оцінювання дозволяє формувати індивідуальні підходи до навчання та допомагає врахувати специфіку кожного учня. Це дозволяє вчителям і педагогам своєчасно коригувати навчальний процес, забезпечуючи таким чином більш ефективне навчання та підвищення загального рівня знань та умінь. Зокрема, компетентнісне оцінювання підтримує розвиток критичного мислення, що є необхідним для адаптації учнів до постійно змінюваних умов, а також для формування в них умінь самостійно аналізувати, обирати оптимальні стратегії для розв’язання проблем та приймати відповідальні рішення в різних ситуаціях. Отже, компетентнісне оцінювання виступає важливим інструментом для розвитку індивідуальних освітніх траєкторій, забезпечуючи гармонійний розвиток учнів, їхньої особистості та підготовку до подальшого життя в сучасному суспільстві, що характеризується швидкими змінами та новими викликами.
A tanulmány célja a kompetenciaalapú értékelés perspektíváinak tudományos megalapozása, amelyet a nevelési folyamat komplex és többdimenziós megközelítéseként értelmezünk. Az ehhez hasonló értékelés lehetővé teszi a tanulók kulcskompetenciái fejlettségi szintjének meghatározását, amely alapján a pedagógusok és a szülők átfogó képet kaphatnak a diákok tanulmányi előrehaladásáról. Ez elősegíti az egyéni tanulási utak pontosabb megtervezését, időben biztosítva a szükséges korrekciós beavatkozásokat és támogatást, megelőzve az esetleges tanulmányi nehézségeket és lemaradásokat. A kompetenciaalapú értékelés kiemelt jelentőséggel bír az iskoláskorú gyermekek fejlődése szempontjából, mivel hozzájárul a kulcskompetenciák és készségek kialakításához, amelyek elengedhetetlenek a sikeres társadalmi integrációhoz. A kompetenciák mérése és értékelése az oktatásban egyre nagyobb figyelmet kap, mivel a hagyományos értékelési módszerek nem minden esetben képesek pontosan tükrözni a tanulók valódi képességeit és fejlődésüket. A modern oktatási módszerek előtérbe helyezik azokat a készségeket, amelyek a folyamatosan változó társadalmi és gazdasági környezetben való helytálláshoz szükségesek, így a kompetenciaalapú értékelés elengedhetetlenné válik. Ennek keretében nem csupán az elméleti tudás ellenőrzésére kerül sor, hanem a gyakorlati alkalmazás, a problémamegoldó képesség, a kreativitás és az együttműködés készségeinek értékelése is hangsúlyt kap. A tudományos és pedagógiai diskurzusban már régóta megfogalmazódott az igény olyan értékelési módszerek fejlesztésére, amelyek pontosabban mérik a tanulási folyamat során elsajátított ismereteket és készségeket. A modern oktatás fejlődési szakaszának egyik meghatározó jellemzője, hogy a tanulási eredmények mérése nem csupán az oktatási folyamat kulcsfontosságú eleme, hanem egyben elengedhetetlen eszköz is az értékelés objektivitásának és megbízhatóságának biztosítására. Ez lehetőséget teremt a tanulói teljesítmény mélyreható elemzésére, elősegíti az oktatás minőségének javítását és támogatja az egyéni tanulási utak kialakítását.
Leírás: https://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5010
ISSN: 2786-6726 (Online)
2786-6718 (Print)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Ebben a gyűjteményben:Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica
Bárány Erzsébet
Pősze Andrea

Fájlok a dokumentumban:
Fájl Leírás MéretFormátum 
Erzsebet_Barany_Andrea_P_A_competence_based_approach_linguistic_research_2025.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2025. IV. évfolyam, 1. szám. pp. 45-64.416.2 kBAdobe PDFMegtekintés/Megnyitás


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons