Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5109
Title: | Тенденції розвитку цифрових комунікацій в Україні |
Other Titles: | A digitális kommunikáció fejlődési tendenciái Ukrajnában Trends in the Development of Digital Communications in Ukraine |
Authors: | Кушнір Тарас Kusnir T. Kushnir T. Мороз Мар’яна Moroz M. |
Keywords: | маркетингові комунікації;реклама;цифрові комунікації;цифрова реклама;інтернет |
Issue Date: | 25-Jun-2025 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.study |
Citation: | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2025. 9. szám. pp. 77-85. |
Series/Report no.: | ;9. szám |
Abstract: | Резюме. В актуальних умовах розвитку маркетингових комунікацій спостерігається
чітка тенденція переходу від традиційних маркетингових інструментів до цифрових. Це
обумовлено процесами розвитку цифрових технологій та споживчої поведінки. В сучасних
умовах, споживач здебільшого надає перевагу пошуку інформації про товари та можливості
задоволення свої потреб через Інтернет, що формує підстави для комунікації з ним саме в
цифровому середовищі. Цифровізація маркетингових комунікацій набула широкого поширення
в пандемічний та постпандемічний період. В дослідженні виявлено, що в Україні кількість
Інтернет-користувачів стабільно зростала з 2013-го року. Однак, це зростання зупинилось у
2022-му році і насьогодні спостерігаються певні коливання, що можна пояснити
демографічними процесами всередині України, зумовленими війною з російською федерацією і
як наслідок, вимушеною еміграцією значної кількості громадян України та руйнуванням
інфраструктури. В статті окреслено основні тенденції розвитку цифрових комунікацій в
Україні впродовж 2017-2024 рр., проведено аналіз обсягів ринку цифрової реклами, динаміки
зміни витрат на різні види цифрової реклами та здійснено оцінку ефективної цифрової
реклами. Визначено, що в умовах сьогодення ключовими тенденціями розвитку маркетингових
комунікацій в Україні є: соціальна відповідальність, еволюція військової тематики,
інклюзивність, обережність у креативі, раціональна реклама, ментальне здоров’я, Digitalцентрична омніканальність, використання інфлюенс-маркетингу, короткі відео, новий рівень
таргетингу та персоналізації, штучний інтелект, колаборації у рекламі. Виявлено, що після
спаду витрат на цифрові інструменти просування продукції у 2022-му році у 2023-2024 рр.
спостерігається пожвавлення та зростання фінансування усіх видів цифрових комунікацій. Absztrakt. A marketingkommunikáció fejlődésének aktuális körülményei között világosan megfigyelhető a hagyományos marketingeszközökről a digitális eszközökre való átállás tendenciája. Ezt a digitális technológiák és a fogyasztói magatartás fejlődése magyarázza. A jelenlegi körülmények között a fogyasztók túlnyomó része inkább az interneten keres információkat a termékekről és az igényeik kielégítésének lehetőségeiről, ami alapot ad a digitális környezetben való kommunikáció számára. A marketingkommunikáció digitalizációja széles körben elterjedt a pandémiai és posztpandémiai időszakban. A kutatás során kiderült, hogy Ukrajnában az internetfelhasználók száma 2013-tól folyamatosan növekedett. Azonban ez a növekedés 2022-ben megállt, és jelenleg bizonyos ingadozások figyelhetők meg, amit Ukrajnán belüli demográfiai folyamatok magyaráznak, amelyeket az Orosz Föderációval folytatott háború okozott, és ennek következményeként az ukrán állampolgárok jelentős migrációja, valamint az infrastruktúra romlása. A cikkben meghatározásra kerültek a digitális kommunikációk fejlődésének főbb tendenciái Ukrajnában 2017 és 2024 között, elemezve a digitális reklám piacának volumenét, a különböző típusú digitális reklámokra fordított kiadások dinamikáját, valamint a hatékony digitális reklám értékelését. Megállapítást nyert, hogy a jelenlegi körülmények között a marketingkommunikációk fejlődésének kulcsfontosságú tendenciái Ukrajnában a következő tényezők: társadalmi felelősségvállalás, a katonai tematika evolúciója, inkluzivitás, óvatosság a kreativitásban, racionális reklám, mentális egészség, digitális központú omnichannel megközelítés, influenszermarketing, rövid videók, új szintű célzás és személyre szabás, mesterséges intelligencia és reklámozásban való együttműködések. Megállapítást nyert, hogy a termékek népszerűsítésére szolgáló digitális eszközökre fordított kiadások 2022-es csökkenését követően 2023-2024-ben élénkülés és a digitális kommunikációk minden típusának finanszírozásában növekedés figyelhető meg. Abstract. In the current conditions of the development of marketing communications, there is a clear trend of transition from traditional marketing tools to digital ones. This is due to the processes of development of digital technologies and consumer behavior. In modern conditions, the consumer mostly prefers to search for information about products and opportunities to satisfy his needs via the Internet, which forms the basis for communication with him in the digital environment. The digitalization of marketing communications has become widespread in the pandemic and postpandemic period. The study found that the number of Internet users in Ukraine has been growing steadily since 2013. However, this growth stopped in 2022 and today there are certain fluctuations, which can be explained by demographic processes within Ukraine, caused by the war with the Russian Federation and, as a result, the forced emigration of a significant number of Ukrainian citizens and the destruction of infrastructure. The article outlines the main trends in the development of digital communications in Ukraine during 2017-2024, analyzes the volume of the digital advertising market, the dynamics of changes in spending on various types of digital advertising, and assesses effective digital advertising. It was determined that in today's conditions, the key trends in the development of marketing communications in Ukraine are: social responsibility, the evolution of military topics, inclusivity, caution in creativity, rational advertising, mental health, Digital-centric omnichannel, the use of influence marketing, short videos, a new level of targeting and personalization, artificial intelligence, and collaborations in advertising. It was found that after a decline in spending on digital tools for product promotion in 2022, in 2023-2024 there will be a revival and growth in funding for all types of digital communications. |
Description: | Редакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeam Зміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/9 |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5109 |
ISSN: | 2786-6734 (Print) 2786-6742 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis. Economics |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kushnir_T_Moroz_M_Tendentsii_rozvytku_tsyfrovykh_komunikatsii_Ukraini_2025.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2025. 9. szám. pp. 77-85. | 1.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License