Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5132
Title: Pénzügyi tudatosság vizsgálata a fiatalok körében
Other Titles: Дослідження фінансової грамотності серед молоді
A Study of Financial Literacy Among Young People
Authors: Oroszné Ilcsik Bernadett
Оросне Ілчік Б.
Barabásné Kárpáti Dóra
Дора Барабашне Карпаті
Keywords: pénzügyi tudatosság;tanulók pénzügyi ismereteinek vizsgálata;kérdőíves kutatás
Issue Date: 25-Jun-2025
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.researchStudy
Citation: In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2025. 9. szám. pp. 269-283.
Series/Report no.: ;9. szám
Abstract: A cikk átfogó képet nyújt a fiatalok pénzügyi tudatosságáról, bemutatva a jelenlegi helyzetet, a kutatás módszertani hátterét, a megfogalmazott hipotéziseket, valamint a kérdőíves felmérésből származó eredményeket. Az itt ismertetett javaslatok és következtetések hozzájárulhatnak a pénzügyi nevelés továbbfejlesztéséhez, és remélhetőleg ösztönzik az oktatási rendszerben, valamint a családi környezetben történő tudatos változtatásokat annak érdekében, hogy a jövő generációi jobb pénzügyi döntéseket hozhassanak. A pénzügyi tudatosság komplex kérdés, amely nem csak az egyén lexikális tudását vagy egyszerű tapasztalatait foglalja magába. Az egyén akkor jelentheti ki, hogy pénzügyileg tudatosan gondolkodik, ha birtokában van a megfelelő ismereteknek és azokat a gyakorlatban, ill. a mindennapokban is magabiztosan alkalmazza. Szükség van ezeknek az összetevőknek a kombinációjára, és azok kiterjedt alkalmazására, amely a pozitív eredményekhez vezethet. A gazdasági válság kapcsán a pénzügyi kultúra egyre nagyobb figyelmet kapott. Az utóbbi években a pénzügyi kultúra fejlesztését segítő program indult el hazánkban, amely fő feladata a fiatalok pénzügyi tudatosságának növelése. Jelen tanulmány a 14-18 éves tanulók pénzügyi tudatosságának feltérképezésére irányult. Összegyűjtöttem a véleményeket a pénzügyi ismeretek, attitűdök és a mindennapi pénzügyi döntéshozatal vonatkozásában. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a pénzügyi tudatosság szintje összefügg bizonyos családi, iskolai és társadalmi tényezőkkel, továbbá felhívják a figyelmet az oktatási rendszerben tapasztalható hiányosságokra. A vizsgálat eredményei hozzájárulhatnak a pénzügyi nevelés programjának fejlesztéséhez, elősegítve a fiatalok gazdasági ismereteinek bővítését és a tudatos pénzgazdálkodás elsajátítását. A kérdőíves kutatás célja a magyar fiatalok pénzügyi kultúrájának megismerése, és a pénzügyi attitűdjüket befolyásoló alapösszefüggések feltárása és értékelése. A kutatás eredményével szeretnék hozzájárulni, ahhoz, hogy a diákok felismerjék azt, hogy kiemelkedő jelentősége van annak, hogy a pénzügyi magatartásuk, tudatosságuk mindig megfelelő szintű és naprakész legyen. Mindezen ismeretek birtokában, számos komplikált helyzet elkerülhető, megelőzhető. Felmérésem alapján, következésképpen megállapítható, hogy a 14-18 éves tanulók pénzügyi kultúráját és attitűdjét a kérdőíves kutatás alapján csak részlegesen sikerült feltárni. A minta számát emelni kívánom és kiterjeszteni vármegyénk egészére, ezáltal biztosítani a reprezentativitást is. A kutatás rávilágít a fiatalok pénzügyi ismereteinek hiányosságaira, illetve további fejlesztendő területekre.
Резюме. У статті представлено комплексне уявлення про фінансову обізнаність молоді, представлено поточну ситуацію, методологічні основи дослідження, сформульовані гіпотези та результати анкетування. Пропозиції та висновки, представлені в роботі, можуть сприяти подальшому розвитку фінансової освіти та стимулювати свідомі зміни в системі освіти та сімейному середовищі, щоб майбутні покоління могли приймати кращі фінансові рішення. Фінансова обізнаність – це складне питання, яке включає не лише лексичні знання чи простий досвід особистості. Людина може заявити, що вона мислить фінансово свідомо, якщо вона має відповідні знання та впевнено застосовує їх на практиці та в повсякденному житті. Необхідне поєднання цих компонентів та їх широке застосування призводить до позитивних результатів. У зв'язку з економічною кризою фінансова грамотність отримує все більше уваги. В останні роки в Угорщині започатковано програму розвитку фінансової грамотності, головним завданням якої є підвищення фінансової обізнаності молоді. Це дослідження мало на меті визначити фінансову обізнаність учнів 14-18 років. Зібрано міркування щодо фінансових знань, ставлення та повсякденного прийняття фінансових рішень. Результати дослідження підкреслюють, що рівень фінансової обізнаності пов'язаний з певними сімейними, шкільними та соціальними факторами, а також звертають увагу на недоліки, що існують у системі освіти. Результати дослідження можуть сприяти розробці програми фінансової освіти, допомагаючи розширити економічні знання молоді та опанувати свідоме управління фінансами. Метою анкетного дослідження є вивчення фінансової грамотності угорської молоді та дослідження й оцінка основних взаємозв'язків, що впливають на їхнє фінансове ставлення. За допомогою результатів дослідження зроблено внесок у усвідомлення студентами того, щоб їхня фінансова поведінка та обізнаність завжди були на належному рівні та актуальними. Маючи всі ці знання, можна уникнути багатьох складних ситуацій та запобігти їм. На основі даного опитування можна зробити висновок, що фінансова культура та ставлення 14-18-річних учнів були лише частково виявлені на основі анкетного дослідження. Зроблено заходи збільшення розміру вибірки та поширення опитування на весь повіт, тим самим забезпечивши більш ширшу репрезентативність. Дослідження висвітлює недоліки фінансових знань молоді та напрямки для подальшого розвитку.
Abstract. The article presents a comprehensive overview of young people's financial awareness, including the current situation, the research methodology, the formulated hypotheses, and the results of a questionnaire survey. The suggestions and conclusions offered in the study may contribute to the advancement of financial education and foster deliberate changes in both the educational system and the family environment, thereby enabling future generations to make more informed financial decisions. Financial literacy is a complex issue that does not only involve an individual's lexical knowledge or simple experience. An individual can claim to be financially aware if he or she has the right knowledge and is confident in applying it in practice andin everyday life. It is the combination of these ingredients and their extensive application that can lead to positive results. Financial culture has received increasing attention in the context of the economic crisis. In recent years, a number of programmes have been launched in our country to promote financial literacy, with the main aim of raising young people's financial awareness. The present study aimed to assess the financial awareness of students aged 14 to 18. It collected data on their financial knowledge, attitudes, and everyday financial decision-making. The results indicate that the level of financial awareness is influenced by various family, school, and social factors, and they highlight existing gaps in the education system. This research may contribute to the development of financial education programs that support young people in improving their economic literacy and adopting more conscious money management practices. The main objective of this questionnaire-based study was to understand the financial culture of Hungarian youth and to explore the contextual factors that shape their financial attitudes. The findings underscore the importance of maintaining up-to-date financial knowledge and awareness, as this can help young people avoid and prevent complex financial situations. Although the study provides useful insights, it only partially captures the financial culture and attitudes of 14- to 18-yearolds. To ensure greater representativeness, future research should involve a larger sample size and be extended to include the entire county. The results point to significant deficiencies in the financial literacy of young people and identify areas in need of further development.
Description: Редакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeam
Зміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/9
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5132
ISSN: 2786-6734 (Print)
2786-6742 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oroszne_Ilcsik_B_Barabasne_Karpati_D_Penzugyi_tudatossag_vizsgalata_2025.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2025. 9. szám. pp. 269-283.1.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons