Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5497
Назва: Формування дослідницької компетентності у майбутніх фахівців ‒ необхідність сучасного освітнього простору
Інші назви: Formation of research competence in future specialists ‒ the need for modern educational space
Автори: Орос Ільдіко
Orosz Ildikó
Oros Ildiko
Біда Олена
Bida Olena
Гуттерер Єва
Hutterer Éva
Ключові слова: дослідницька компетентність,;майбутні фахівці;сучасне освітнє середовище;підвищення якості підготовки фахівців;заклади вищої освіти
Дата публікації: 2024
Видавництво: Видавництво «Код»
Вид документа: dc.type.study
Бібліографічний опис: In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Випуск 9. c. 168-174.
Серія/номер: Серія: Педагогічні науки;Випуск 9.
Короткий огляд (реферат): Резюме. У статті розглянуто зміст поняття «дослідницька компетентність» та доведено вагомість формування дослідницької компетентності у майбутніх фахівців для сучасного освітнього простору. Дослідницьку компетентність описуємо як інтегральну особистісну якість, що виражається в готовності і здатності самостійно освоювати і отримувати системи нових знань.
Abstract. The article examines the meaning of the concept of «research competence» and proves the importance of the formation of research competence in future specialists for the modern educational space. We describe research competence as an integral personal quality, which is expressed in the readiness and ability to independently master and obtain systems of new knowledge. This happens as a result of the transfer of the semantic context from the functional activity to the transformative one, based on the available knowledge, abilities, skills and methods of activity. Research competence is considered a component of self-improvement competence. It is aimed at mastering the ways of intellectual and spiritual development of a person, as a structural component of cognitive competence, which includes elements of methodological, extracurricular, logical activity, ways of organizing goal setting, planning, analysis, and reflection. The peculiarity of the research competence of specialists is that it is a component of professional competence, and is aimed, first of all, at the development of research skills and the realization of the creative potential of an individual. The main features of the formation of research competence among future specialists are considered. Interactive technologies play a significant role in increasing the level of student activity and forming the research competence of future specialists. Among them, the issue of group forms of educational activity occupies an important place, because they open opportunities for cooperation, relationships, and knowledge of the environment for individuals. The formation of the research competence of future specialists, the development of their creative abilities through the use of optimal scientific-methodical and educational-didactic resources, in particular, the intensification of the educational process based on active learning methods, are among the main areas of research. We believe that the main trend that should be manifested in the teaching of disciplines in a higher education institution is the creation of appropriate pedagogical conditions for improving the quality of specialist training.
Опис: https://opac3.brff.monguz.hu/hu/record/-/record/bibBRF00014096 Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-9?authuser=0
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5497
ISBN: 978-617-653-092-3
ISSN: 2786-6912 (Print)
2786-6904 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Розташовується у зібраннях:Bida Olena
Hutterer Éva
Orosz Ildikó
Наукові записки. Серія: Педагогічні науки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Formuvannia_doslidnytskoi_kompetentnosti_maibutnikh_fakhivtsiv_2024.pdfIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Випуск 9. c. 168-174.1.36 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Ліцензія на матеріал: Ліцензія Creative Commons Creative Commons