Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5554| Title: | Аксіологічні зaсади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії |
| Other Titles: | Axiological foundations of professional training of future teachers of musical art and choreography |
| Authors: | Короткевич Ксенія Korotkevych Kseniia |
| Keywords: | учитель музичного мистецтва;педагог-хореограф;цінності;професійна підготовка;аксіологічні основи |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Видавництво «Код» |
| Type: | dc.type.study |
| Citation: | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 15. с. 85-90. |
| Series/Report no.: | Серія: Педагогічні науки;Випуск 15. |
| Abstract: | Резюме. У статті окреслено ціннісні пріоритети професійної підготовки майбутніх учителів
музичного мистецтва та хореографії в умовах воєнного стану в Україні. Визначено
сутність цінностей людини та обґрунтовано їх роль у становленні особистості
майбутнього вчителя мистецьких дисциплін. Доведено важливість вивчення ціннісного контексту мистецтва та можливостей
його педагогічно доцільного використання в освітній практиці формування особистості, її
духовного світу. В умовах сьогодення України в освіті набувають особливого значення
національні цінності, що відображені в мистецтві музики та хореографії. Abstract. The article outlines the value priorities of professional training of future teachers of music and choreography under martial law in Ukraine. The essence of the category of "values" is determined from the position of axiology. Human values are considered as demands of society in different historical times. It has been proven that art is always a reflection of the value space of a person and society. Art has a powerful potential in shaping the values of youth. The value content of professional disciplines in the professional training of future teachers of music and choreography is revealed. In today’s conditions, national values are of particular importance in Ukraine. Ukrainian folk songs and dances reflect the character, mentality of the Ukrainian people, as well as their history. The artistic images of Ukrainian music and choreography also reflect the dreams and desires of the people, that is, the values of society. The article proves the importance of studying the value context of art and the possibilities of its pedagogically appropriate use in the educational practice of forming a personality and its spiritual world. The axiological context of professional disciplines in the professional training of future music and choreography teachers directs training towards the formation of a personality as a citizen of his state, who supports its independence and cultural development. The article emphasizes that the study of art should be based on the principles of humanism, universal values, tolerance, and respect for the culture of one’s own and other peoples. The axiological context of professional training of future teachers determines the main directions of the modern educational process from the position of forming, first of all, spiritual values of youth that meet the demands of society, satisfying the needs and demands of each individual in their self-development and self-realization, in their attitude towards the world around them and towards themselves. |
| Description: | Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-15 |
| URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5554 |
| ISBN: | 978-617-653-092-3 |
| ISSN: | 2786-6912 (Print) 2786-6904 (Online) |
| metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
| Appears in Collections: | Наукові записки. Серія: Педагогічні науки |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Aksiolohichni_zasady_profesiinoi_pidhotovky_maibutnikh_uchyteli_2025.pdf | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 15. с. 85-90. | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License



