Ezzel az azonosítóval hivatkozhat erre a dokumentumra forrásmegjelölésben vagy hiperhivatkozás esetén: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5566
Cím: Life and scientific-pedagogical contributions of István Buczkó
Egyéb cím: Життя та науково-педагогічний внесок Іштвана Бучко
Szerző(k): Kolozsvári István
Коложварі Степан
Hadnagy Istvan
Гаднадь Іштван
Hadnagy István
Kohut Erzsebet
Kohut Erzsébet
Когут Ержебет
Kulcsszavak: István Buczkó;chemistry;biochemistry;history of education;Transcarpathia
Kiadás dátuma: 2025
Kiadó: Видавництво «Код»
Típus: dc.type.study
Hivatkozás: In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 15. с. 81-85.
Sorozat neve/Száma.: Серія: Педагогічні науки;Випуск 15.
Absztrakt: Abstract. This study presents the scientific and pedagogical work of Dr. István Buczkó (1930–2020), with particular emphasis on his significant role in higher education and science education in the Transcarpathian region. Trained as a chemist, he pursued diverse research interests in photochemistry and environmental analysis. As an educator, he contributed for several decades to the advanced training of chemistry and biology students at both the Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College and Uzhhorod State University. István Buczkó’s contributions were remarkable not only in scientific and educational terms, but also in fostering the development of future generations of Hungarian scholars in Transcarpathia. He played a key role in sustaining a high standard of academic continuity for the Hungarian minority in the region. Buczkó played a pivotal role in the educational, scientific, and infrastructural development of the region, often at considerable personal cost. Persevering in the rigid socio-political environment of the Soviet Union demanded an extraordinary capacity to navigate the scientific world with both tact and conviction, a quality that reflected not only his inner strength, but also the rich cultural and intellectual foundation upon which he built his life. To create lasting value amid historical turbulence is always more challenging than doing so under stable circumstances. Yet it was precisely in such challenging conditions that István Buczkó forged his professional and personal path. One of the most symbolic gestures of his life, donating his own land to the college in Berehove during his final years, eloquently encapsulates his enduring commitment to science and to the collective future. This act represents not only his personal generosity but also a lasting, tangible legacy: a place where future generations of Transcarpathians may learn, conduct research, and form enduring bonds with one another.
Резюме. У цьому дослідженні представлено науково-педагогічну діяльність доктора Іштвана Бучко (1930–2020), з особливим акцентом на його значну роль у вищій освіті та науковій освіті в Закарпатському регіоні. Маючи освіту хіміка, він займався різноманітними дослідницькими інтересами в галузі фотохімії та аналізу навколишнього середовища. Як педагог, він протягом кількох десятиліть сприяв підвищенню кваліфікації студентів-хіміків та біологів у Закарпатському угорському коледжі імені Ференца Ракоці II та Ужгородському державному університеті. Внесок Іштвана Бучко був визначним не лише в науковому та освітньому плані, але й у сприянні розвитку майбутніх поколінь угорських науковців на Закарпатті. Він відіграв ключову роль у підтримці високого рівня академічної наступності для угорської меншини в регіоні.
Leírás: Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-15
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5566
ISBN: 978-617-653-092-3
ISSN: 2786-6912 (Print)
2786-6904 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Ebben a gyűjteményben:Hadnagy István
Kohut Erzsébet
Kolozsvári István
Наукові записки. Серія: Педагогічні науки

Fájlok a dokumentumban:
Fájl Leírás MéretFormátum 
Life_and_scientific_pedagogical_contributions_of_Istvan_Buczko_2025.pdfIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 15. с. 81-85.1.31 MBAdobe PDFMegtekintés/Megnyitás


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons