Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5590| Назва: | The role of school literature in shaping a Ukraine-centered identity of youth |
| Інші назви: | Роль шкільного курсу літератури у формуванні україноцентричної ідентичності молоді |
| Автори: | Udovychenko Larisa Удовиченко Лариса |
| Ключові слова: | civic competencies;cultural-national identity;European integration;identity formation;methodological approaches;Ukraine-centered education |
| Дата публікації: | 2025 |
| Видавництво: | Видавництво «Код» |
| Вид документа: | dc.type.study |
| Бібліографічний опис: | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 61-68. |
| Серія/номер: | Серія: Педагогічні науки;Випуск 16. |
| Короткий огляд (реферат): | Abstract. The primary goal of this article is to analyze and substantiate the significance of forming a
Ukraine-centric identity sphere among Ukrainian schoolchildren as an essential foundation for the
country’s continued European-oriented development, particularly relevant under current sociopolitical challenges intensified by Russia’s invasion.
The methodology combines a comprehensive literature review and critical analysis of historical,
philosophical, pedagogical, and methodological works by prominent Ukrainian and international
scholars specializing in identity formation, educational philosophy, and literary teaching
methodologies. Key theoretical insights and practical experiences regarding civic, cultural, and
national identity integration into educational contexts are examined thoroughly. Results of the
analysis highlight the effectiveness of structured methodological approaches that employ Ukrainian
and world literature courses. Such methods significantly contribute to nurturing students’ critical
thinking skills, intercultural respect, and active civic participation.
The research identifies the need for an integrated pedagogical approach, which synergistically
aligns literary education with national values, thus promoting students’ self-awareness, civic
maturity, and social responsibility. Additionally, the study underscores the essential role educators
play in fostering respectful, supportive, and empowering classroom environments, crucial for
meaningful identity development. Conclusions drawn indicate that forming a Ukraine-centered
identity is not only an educational imperative but a fundamental prerequisite for Ukraine’s
sustainable societal growth and effective integration into the broader European community. Future
research should focus on investigating deviations and challenges in identity formation processes
and designing targeted educational interventions to mitigate negative influences from unreliable
information and adverse social environments. Резюме. У статті обґрунтовується значущість формування україноцентричної ідентичності серед учнівської молоді як ключової передумови сталого розвитку держави та її подальшої інтеграції до європейського простору. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні комплексного огляду наукової літератури та критичного аналізу історичних, філософських, педагогічних і методичних праць провідних вітчизняних і зарубіжних учених. Здійснено узагальнення теоретичних положень і практичного досвіду інтеграції громадянської, культурної та національної ідентичності в освітній процес. |
| Опис: | Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-16?authuser=0 |
| URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5590 |
| ISBN: | 978-617-653-092-3 |
| ISSN: | 2786-6912 (Print) 2786-6904 (Online) |
| metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
| Розташовується у зібраннях: | Наукові записки. Серія: Педагогічні науки |
Файли цього матеріалу:
| Файл | Опис | Розмір | Формат | |
|---|---|---|---|---|
| Rol_shkilnoho_kursu_literatury_formuvanni_ukrainotsentrychnoi_2025.pdf | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 61-68. | 1.4 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Ліцензія на матеріал: Ліцензія Creative Commons



