Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5622
Title: Теоретичні засади проблеми розвитку баянного виконавства на Харківщині
Other Titles: Theoretical principles of the problem of the development of bayaan performance in Kharkiv regio
Authors: Снєдкова Людмила
Snedкova Lyudmila
Keywords: ансамблево-інструментальне музикування за участю баяна та акордеона на теренах Слобожанщини;баянне виконавство;розвиток та становлення
Issue Date: 2025
Publisher: Видавництво «Код»
Type: dc.type.study
Citation: In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 160-165.
Series/Report no.: Серія: Педагогічні науки;Випуск 16.
Abstract: Резюме. У статті порушується питання розвитку харківської академічної народноінструментальної школи, що відбувався в царині загальноукраїнських мистецьких процесів. Зокрема, історико-виконавський досвід митців Слобожанщини спирався на: творчість харківських композиторів; здобутки в науково-дослідній роботі; методико-педагогічну діяльність викладачів вищих та середніх мистецьких навчальних закладів. З’ясовано, що ці чинники визначили теоретичні засади для вивчення процесу розвитку та становлення усіх форм ансамблевого виконавства за участю баяна та акордеона Харківщині.
Abstract. The article raises the issue of the development of the Kharkiv academic folk instrumental school, which took place in the field of all-Ukrainian artistic processes. In particular, the historical and performing experience of the artists of Slobozhanshchyna was based on: the work of Kharkiv composers; achievements in scientific research; methodological and pedagogical activities of teachers of higher and secondary art educational institutions. It was found that these factors determined the theoretical principles for studying the process of development and formation of all forms of ensemble performance with the participation of bayan and accordion in Kharkiv region. Analysis of scientific literature revealed that the pedagogical and educational activities of Kharkiv educational music institutions (Kharkiv Music College named after B. Lyatoshynsky, Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky), which have been operating for more than one hundred and twenty years, provide grounds for stating the fact of the existence of the Slobozhansk school with its creative features, outstanding performers, laureates of national and international competitions, and scientists.
Description: Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-16?authuser=0
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5622
ISBN: 978-617-653-092-3
ISSN: 2786-6912 (Print)
2786-6904 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Наукові записки. Серія: Педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teoretychni_zasady_problemy_rozvytku_baian_kharkivshchyni_2025.pdfIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 160-165.1.37 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons