Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5625
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКуташі Крістіанuk
dc.contributor.authorKutashi Christianen
dc.contributor.authorKutasi Krisztiánhu
dc.contributor.authorТокач Габріеллаuk
dc.contributor.authorTakács Gabriellahu
dc.contributor.authorЖеліцькі Іштванuk
dc.contributor.authorZselicki Istvánhu
dc.contributor.authorZhelitsky Istvanen
dc.date.accessioned2025-12-16T14:56:21Z-
dc.date.available2025-12-16T14:56:21Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 176-179.en
dc.identifier.isbn978-617-653-092-3-
dc.identifier.issn2786-6912 (Print)-
dc.identifier.issn2786-6904 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: 10.59694-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2025.16.176-179-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5625-
dc.descriptionВесь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-16?authuser=0en
dc.description.abstractРезюме. Стаття присвячена висвітленню особливостей викладання анатомії людини студентам біологічного факультету в Україні угорською мовою. Розглянуто історичні етапи становлення та розвитку методів викладання цієї дисципліни, а також сучасні тенденції поєднання інноваційних технологій із традиційними підходами до навчання. Проаналізовано психологічні та педагогічні чинники, що впливають на ефективність засвоєння матеріалу студентами. Особливу увагу приділено ролі мовного фактора у формуванні розуміння анатомічної термінології та наукової комунікації. Визначено сучасні проблеми й перспективи викладання анатомії людини угорською мовою у багатомовному освітньому просторі України, зокрема в регіоні Закарпаття.uk
dc.description.abstractAbstract. Teaching human anatomy to students of the Faculty of Biology remains a cornerstone of biological and biomedical education. In Ukraine, where universities function within a multilingual environment, delivering anatomy courses in Hungarian presents both a unique pedagogical challenge and an important instrument of cultural inclusion. This article explores the distinctive features of teaching human anatomy to Hungarian-speaking biology students, emphasizing methodological, linguistic, and didactic aspects of the process. The study examines how bilingual instruction influences the comprehension of anatomical terminology, students’ academic motivation, and their overall learning performance. Special attention is devoted to adapting scientific terminology, developing bilingual teaching resources, and establishing an effective system of terminological equivalence in anatomy. The use of digital technologies, visual aids, and 3D anatomical models is analyzed as a key factor in improving conceptual understanding among non-native speakers. The authors underline that teaching anatomy in Hungarian not only supports the preservation of national identity and facilitates the integration of ethnic minority students into the Ukrainian academic space but also fosters intercultural competence and internationalization of future specialists. It is concluded that developing anatomy education in minority languages requires maintaining a careful balance between linguistic adaptation and scientific rigor. Further advancement should focus on modernizing teaching materials, enhancing instructor training, and expanding the availability of Hungarian-language anatomy programs in Ukraine.en
dc.description.abstractA probléma relevanciájának megfogalmazása és indoklása. Az ember anatómiájának ismerete alapvetően fontos a biológia szakos diákok számára, hiszen így megismerhetik a szervezetünk felépitését és működési folyamatait. Ez a tudás elengedhetetlen a további morfológiai, és fiziológiai beállitású tantárgyak elsajátitásában. Ukrajnában a felsőfokú tanintézményekben tradicionálisan az állami nyelven folyik az ember anatómiájának az oktatása, viszont olyan régiókban, ahol nemzeti kissebbségek élnek, igény van az ő anyanyelvükön való oktatásra. Nincs ez másképp a magyar nyelvel sem. Jó példa rá a II Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Egyetem, ahol a biológia szakos diákok anyanyelvükon tanulhatnak. A kárpátaljai Magyar közösségnek évszázados oktatási hagyományai vannak. Ezek napjainkban adaptív oktatási programokat és tankönyveket illetve módszertani anyagokat igényelnek. Továbbá elengedhetetlen az is, hogy ezek a programok és oktatási segédanyagok megfeleljenek az állami oktatási szabványoknak és a nemzetközi köveletményeknek is.hu
dc.language.isohuen
dc.publisherВидавництво «Код»en
dc.relation.ispartofseriesСерія: Педагогічні науки;Випуск 16.-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectemberi anatómiahu
dc.subjectbiológiai oktatáshu
dc.subjectoktatásmódszertanhu
dc.subjecttöbbnyelvű oktatáshu
dc.subjectанатомія людиниuk
dc.subjectбіологічна освітаuk
dc.subjectугорська моваuk
dc.subjectметодика викладанняuk
dc.subjectбагатомовна освітаuk
dc.titleВикладання анатомії людини студентам біологічного факультету в україні угорською мовоюen
dc.title.alternativeTeaching human anatomy to biology students in ukraine using the hungarian languageen
dc.typedc.type.studyen
Appears in Collections:Takács Gabriella
Zselicki István
Наукові записки. Серія: Педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vykladannia_anatomii_liudyny_studentam_biolohichnoho_fakultetu_2025.pdfIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 176-179.1.36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons