Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5626| Назва: | Методична модель формування виконавської культури підлітків в процесі співацької діяльності |
| Інші назви: | Methodological model of forming performing culture of teenagers in the process of singing activities |
| Автори: | Стрюк Мирослава Striuk Myroslava |
| Ключові слова: | виконавська культура;педагогічні принципи та умови;учні підліткового віку;співацька діяльність;музично-естетичний досвід;емоційна сфера |
| Дата публікації: | 2025 |
| Видавництво: | Видавництво «Код» |
| Вид документа: | dc.type.study |
| Бібліографічний опис: | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 180-185. |
| Серія/номер: | Серія: Педагогічні науки;Випуск 16. |
| Короткий огляд (реферат): | Резюме. У статті здійснено аналіз наукової літератури з метою визначення методичної
моделі виконавської культури підлітків в процесі співацької діяльності. Розглянуто
відмінності та особливості дефініцій педагогічні принципи та педагогічні умови. Зважаючи
на специфіку музичного мистецтва, була звернута увага на наступні педагогічні принципи:
емоційної зацікавленості та емпатійності; інтеграції мистецьких знань; опори на
художньо-естетичний досвід; орієнтації на художньо-естетичні потреби і смаки учнів;
творчої свободи в художній інтерпретації вокального твору. Abstract. The article analyzes the scientific literature with the aim of defining a methodological model of the performing culture of adolescents in the process of singing activities. It examines the differences and peculiarities of definitions, educational principles, and pedagogical conditions. Considering the specifics of musical art, attention was paid to the following principles: emotional engagement and empathy; integration of artistic knowledge; reliance on artistic-aesthetic experience; orientation towards the artistic-aesthetic needs and tastes of students; creative freedom in the artistic interpretation of vocal works. It is stated that pedagogical principles and conditions work in close interaction, comprehensively. Important pedagogical conditions noted are: creating a pleasant and creative atmosphere; maintaining a balance between educational and recreational functions in the educational process; actively involving students in concert practice; stimulating the practical implementation of musical and creative products in artistic works. Further research on the phenomenon of performing culture among adolescents in the process of singing activity is mentioned. Thus, we have considered the appropriate pedagogical principles and conditions for the formation of the performing culture of adolescents in the process of singing activity. The highlighted pedagogical principles and conditions are focused on the need to develop the emotional sphere of students, maintain a creative and friendly environment, maintain a balance of educational and entertainment functions in the educational process, activate students in concert practice and creative freedom in interpretative activity. |
| Опис: | Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-16?authuser=0 |
| URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5626 |
| ISBN: | 978-617-653-092-3 |
| ISSN: | 2786-6912 (Print) 2786-6904 (Online) |
| metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
| Розташовується у зібраннях: | Наукові записки. Серія: Педагогічні науки |
Файли цього матеріалу:
| Файл | Опис | Розмір | Формат | |
|---|---|---|---|---|
| Metodychna_model_formuvannia_vykonavskoi_kultury_pidlitkiv_2025.pdf | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 180-185. | 1.3 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Ліцензія на матеріал: Ліцензія Creative Commons



