Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/801
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОрос Ільдікоuk
dc.contributor.authorOrosz Ildikóhu
dc.contributor.authorOros Ildikoen
dc.date.accessioned2021-04-21T15:12:44Z-
dc.date.available2021-04-21T15:12:44Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationIn Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Випуск 1. с. 100-105.en
dc.identifier.issn2307-4906-
dc.identifier.otherDOI: 10.31499/2307-4906.1.2019.167987-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/801-
dc.descriptionhttp://znp.udpu.edu.ua/article/view/167987en
dc.description.abstractРезюме. Метою статті є розгляд стану підготовки і підвищення кваліфікації робітничих та педагогічних кадрів в Україні, для порівняння з Великою Британією. Використано методи дослідження: теоретичні (аналіз філософської, педагогічної, психологічної літератури); інтерпретаційно-аналітичний метод; метод порівняльно-історичного аналізу. Визначено та коротко схарактеризовано види неперервного професійного навчання робітничих та педагогічних кадрів в Україні: первинна професійна підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації. Система післядипломної освіти педагогічних працівників, представлена інститутами післядипломної освіти педагогічних працівників, не забезпечує потенціалу, який закладений у системі навчання протягом життя (LLL) у тому числі неформальної і інформальної освіти. Підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних кадрів здійснює і заочна ланка університетів. Стоїть питання про створення в університетах різноманітних програм для освіти дорослих, на що буде наголошено у подальшій нашій роботі.uk
dc.description.abstractAbstract. The purpose of the article is to consider the status of labor and teaching staff training and professional development in Ukraine for comparison with that in Great Britain. The following research methods such as: theoretical method (analysis of philosophical, pedagogical, psychological literature) to substantiate the initial research positions; interpretive -analytical method, on the basis of which the Ukrainian and foreign sources are studied using synthesis, analysis, systematization and generalization; a method of comparative-historical analysis, to identify trends in adult education are used in the article. The article defines and briefly describes the types of continuing vocational training for labor and teaching staff in Ukraine: primary vocational training, retraining and advanced training. Training, retraining and advanced training on labor occupations are carried out in vocational schools, general educational establishments, directly in the workplace. The shortcomings in the work of institutions mentioned above are noted, their financing is insufficient. Adult education is presented as a component of lifetime learning system, the purpose of which is an adult’s socio-economic adaptation to the transformations that take place in the society; a prolonged process and a result of the individual’s development and education, with the help of educational programs and through implementing the educational services throughout life (according to L. Lukianova). A postgraduate teacher training system, represented by the postgraduate teacher training institutions, does not provide the potential that is incorporated into lifelong learning system, including non-formal and informal learning, so a streamline funding is required. The advanced training and retraining of the teaching staff is carried out by the correspondence unit of the university. There is a question of creating a variety of adult education programs at universities, which will be highlighted in our upcoming work.en
dc.language.isouken
dc.publisherВізавіen
dc.relation.ispartofseries;Випуск 1.-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectпідготовкаuk
dc.subjectпідвищення кваліфікаціїuk
dc.subjectробітничі та педагогічні кадриuk
dc.subjectУкраїнаuk
dc.subjectосвіта дорослихuk
dc.subjectнеперервне навчання фахівцівuk
dc.subjectвиди неперервного професійного навчанняuk
dc.subjectосвіта упродовж життяuk
dc.subjecttrainingen
dc.subjectadvanced trainingen
dc.subjectlabor and teaching staffen
dc.subjectUkraineen
dc.subjectadult educationen
dc.subjectcontinuing specialist trainingen
dc.subjecttypes of continuing vocational trainingen
dc.subjectlifelong learningen
dc.titleСтан підготовки і підвищення кваліфікації робітничих та педагогічних кадрів в Україніen
dc.title.alternativeStatus of labor and teaching staff training and professional development in Ukraineen
dc.typedc.type.articleen
Appears in Collections:Orosz Ildikó

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orosz_I_Stan_pidhotovky_i_pidvyshchennia_kvalifikatsii_robitnychykh_ta_pedahohichnykh_2019.pdfIn Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Випуск 1. с. 100-105.479.98 kBAdobe PDFView/Open
Orosz_I_Stan_pidhotovky_i_pidvyshchennia_kvalifikatsii_robitnychykh_2022.pdfОрос Ільдіко: Стан підготовки і підвищення кваліфікації робітничих та педагогічних кадрів в Україні. In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. Випуск 1. с. 54-57.728.82 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons