Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4878
Title: | Диверсифікація туристичних атракцій як інструмент адаптації галузі до умов невизначеності (можливості Івано-Франківської області) |
Other Titles: | Diversification of tourist attractions as a tool for the industry's adaptation to conditions of uncertainty (opportunities of the Ivano-Frankiv region) |
Authors: | Коробейникова Ярослава Korobeinykova Yaroslava Korobejnikova J. Щука Галина Shchuka Halyna Scsuka Halina Петрунчак Ірина Petrunchak Iryna |
Keywords: | туризм;туристична пропозиція;базар;місцева культура;вишиванка;кераміка |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Type: | dc.type.study |
Citation: | In Економіка та суспільство. 2025. Випуск 71. 7 c. |
Series/Report no.: | ;Випуск 71. |
Abstract: | Резюме. У статті обґрунтовано необхідність диверсифікації туристичних атракцій в Карпатському регіоні – найбільш
популярній туристичній дестинації України в умовах війни. Проаналізовано етапи розвитку туризму в останні
роки, які характеризуються значною невизначеністю економічних умов через пандемію та війну в Україні.
В межах Івано-Франківської обл. ідентифіковано нові туристичні атракції – базари Гуцульщини, проаналізовано їх значення для диверсифікації туристичних пропозицій. Акцентовано увагу на негативних аспектах впливу
туризму на місцеві ремесла та виробництва, які в літературі означені як ерозія культури та реконструйований
етнос. Зроблені висновки, що протягом затяжної війни внутрішній туризм розвивається, тому проаналізовані
в статті туристичні об’єкти можуть бути новими туристичними атракціями шопінг туризму та складовими інших
пізнавальних туристичних продуктів. Abstract. The article substantiates the need to diversify tourist attractions in the Carpathian region – the most popular tourist destination in Ukraine during the war years. The purpose of the study is to identify new tourist products and attractions for the development of tourism activities in the Ivano-Frankivsk region in order to diversify domestic tourism products in Ukraine. The stages of tourism development in recent years, characterized by significant uncertainty in economic conditions due to the pandemic and the war in Ukraine, are analyzed. Based on the analysis of statistical information, it is concluded that the tourism industry shows examples of adaptability and flexibility, has a stable trend towards an increase in the volume of services provided. Thus, the tourism industry of the Ivano-Frankivsk region is developing in accordance with all-Ukrainian trends: tax revenues from the tourism sector for 9 months of 2024 amounted to 183 million UAH, which is 84 million more than for the same period in 2023. An analysis of the structure of tourist offers of operators during the war years indicates an increase in the number of domestic tourism tours. Due to growth of domestic tourism, tour operators need new ideas and tourist locations, on the basis of which it is possible to diversify regional tourist offers. Within the Ivano-Frankivsk region, new tourist attractions have been identified – the Hutsul bazaars, their significance for the diversification of tourist offers has been analyzed. The bazaars of Kosov, Kuty, and Kolomyia have been characterized as tourist attractions. These tourist facilities offer Attention is focused on the negative aspects of the impact of tourism on local crafts and production, which in the literature are defined as the erosion of culture and a reconstructed ethnicity. A separate problem is the offer of products made in the local style, produced in China. It is of very low quality, but it also has a low price, which encourages local sellers to sell such products. The conclusions are drawn that during the protracted war, domestic tourism is developing, therefore the Hutsul bazaars analyzed in the article can be new tourist attractions for shopping tourism and components of other cognitive tourist products. |
Description: | https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/index Зміст: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/issue/view/71 Редакційна колегія: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/editorial |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4878 |
ISSN: | 2524-0072 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Scsuka Halina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dyversyfikatsiia_turystychnykh_atraktsii_yak_instrument_adaptatsii_haluzi_2025.pdf | In Економіка та суспільство. 2025. Випуск 71. 7 c. | 377.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License