Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5295
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorIlona Lekhneren
dc.contributor.authorHuszti Ilonahu
dc.contributor.authorLechner Ilonahu
dc.contributor.authorЛехнер Ілонаuk
dc.contributor.authorГусті Ілонаuk
dc.date.accessioned2025-09-05T08:23:56Z-
dc.date.available2025-09-05T08:23:56Z-
dc.date.issued2025-07-18-
dc.identifier.citationIn Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Філологія. Збірник наукових праць. 2025. Том 28., № 1. c. 109-121.en
dc.identifier.issn2311-0821 (Print)-
dc.identifier.issn2415-7333 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2025-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2025.335647-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5295-
dc.descriptionhttp://philmessenger.knlu.edu.ua/article/view/335647en
dc.description.abstractAbstract. Morality is commonly regarded in public consciousness as a construct shaped by religious, legal, philosophical, and social dimensions. Although explicit discussions of morality are relatively rare in everyday discourse, linguistic expressions often reveal underlying moral concepts. These concepts play a central role in shaping human decision-making across diverse domains of life, manifesting through both verbal and non-verbal behaviour. Within the cognitive linguistic framework, language and thought are understood to be inextricably linked: while thought is articulated through language, language in turn influences the cognitive processes that underlie thinking. Lakoff and Johnson (1999) introduced the concept of thinking relativism to capture this dynamic, arguing that the use of different metaphors in language can give rise to distinct patterns of thought. From this perspective, it is pertinent to ask whether speakers of different languages – and by extension, members of different cultural communities – conceptualize morality in divergent ways, and how such differences are encoded linguistically. Furthermore, the question arises as to how culturally specific features of language impact the construction of moral concepts. The present study addresses these questions by investigating metaphorical language expressions of morality in the German language and comparing them with the conceptual models established in English, particularly those described by Lakoff (1996, 2002) and Lakoff and Johnson (1999). While their framework primarily reflects American cultural patterns, certain aspects may be considered nearuniversal and thus offer valuable insights for cross-linguistic and cross-cultural analysis. Our research focuses on identifying and analyzing metaphorical expressions related to morality in contemporary German, and on evaluating how these reflect or differ from the English-language conceptual models. While the German data do not fully reproduce the comprehensive metaphorical system proposed by Lakoff, they nonetheless highlight key similarities and differences in the moral conceptualizations embedded in the two languages.en
dc.description.abstractРезюме. У суспільній свідомості мораль розглядається як багатовимірна категорія, що охоплює релігійний, правовий, філософський і соціальний аспекти. Незважаючи на те, що прямі розмови про мораль трапляються нечасто, мовні прояви відображають усталені уявлення про неї. Моральні концепти відіграють ключову роль в ухваленні рішень у різних сферах життя, знаходячи вираження як у вербальній, так і в невербальній поведінці. Згідно з когнітивною парадигмою, між мовою та мисленням наявний тісний взаємозв’язок: мислення виявляється в мові, однак і сама мова впливає на когнітивні процеси. У межах вивчення взаємозалежності мови, мислення та культури Лакофф і Джонсон (1999) запропонували концепцію мисленнєвого релятивізму, відповідно до якої різноманіття метафоричного вираження спричиняє відмінності в способах мислення. Це порушує питання про те, чи можуть представники різних мовних і культурних спільнот по-різному концептуалізувати мораль і яким чином такі відмінності репрезентуються в мовних структурах. У ширшому контексті постає також проблема про вплив культурно специфічних мовних особливостей на процес формування моральних понять. Метою нашого дослідження є виявлення й аналіз таких впливів шляхом порівняння метафоричної репрезентації моралі в німецькій мові з відповідними концептуальними моделями, сформованими на основі англійського мовного матеріалу. Аналітичне підґрунтя становить концепція моралі, розроблена Лакоффом (1996, 2002) та Лакоффом і Джонсоном (1999), яка, хоч і зосереджена на американському культурному контексті, містить елементи, що можуть мати універсальний характер, а відтак застосовуватися в міжкультурних дослідженнях. У статті зосереджено увагу на аналізі метафоричних висловлювань у сучасній німецькій мові, які стосуються моральної сфери, та їх зіставленні з англійськомовними прикладами. Хоча зібрані мовні дані не утворюють повноцінної метафоричної системи, запропонованої в працях Лакоффа, окремі її елементи виразно ілюструють як подібності, так і відмінності в моральних уявленнях, що притаманні англійсько- й німецькомовному просторам.uk
dc.language.isoenen
dc.publisherВидавничий центр КНЛУen
dc.relation.ispartofseriesСерія: Філологія;Том 28., № 1.-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectmoralityen
dc.subjectmoral educationen
dc.subjectcognitive paradigmen
dc.subjectconceptualizationen
dc.subjectconceptual metaphoren
dc.subjectmetaphorical linguistic expressionsen
dc.subjectморальuk
dc.subjectморальне вихованняuk
dc.subjectкогнітивна парадигмаuk
dc.subjectконцептуалізаціяuk
dc.subjectконцептуальна метафораuk
dc.subjectметафоричний мовний виразuk
dc.titleCognitive linguistic correlates between language and moral education: Insights from Germanen
dc.title.alternativeКогнітивні лінгвістичні кореляти між мовою та моральною освітою на основі німецьких прикладівen
dc.typedc.type.articleen
Appears in Collections:Huszti Ilona

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Z_Lechner_Huszti_2025_KNLUPhil.pdfIn Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Філологія. Збірник наукових праць. 2025. Том 28., № 1. c. 109-121.944.74 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons